Snart påske

Hei, verden.

Nå går verden litt opp og ned her. Jeg har det egentlig veldig fint, det er bare det at jeg sliter litt med å holde fokus på skolearbeidet for tiden. Jeg tror rett og slett at jeg trenger påskeferien, og det passer jo fint nå som det bare er et lite døgn til den starter. Jeg gleder meg til å slappe av og hente med inn igjen.

Denne uken har vært merkelig, rett og slett. Jeg hadde en superfin helg med gode venner, trening og avslapning. Den kunne faktisk ikke vært stort bedre. Hadde en litt rar frokost på lørdag, da ble det rett og slett squash med parmesan i mangel på matlyst.

20160312_120403

Da jeg litt utpå dagen avtalte å trene med en venninne ble jeg nødt til å få i meg noe bedre energi, og min favorittmat å spise i forkant av trening er da definitivt havregrøt. Så utrolig enkelt, og så fungerer det så bra. Det er for øvrig også det jeg spiser hver tirsdag og torsdag morgen før jeg trener.

På mandag var det pi-dagen, og jeg har i år startet noe jeg planlegger at skal bli en årlig tradisjon. Den går rett og slett ut på å invitere 3-4 venner (see what I did there?) til pai den 14. mars. Og da blir det faktisk både middagspai og dessertpai. Så det gjorde jeg på mandag. Nå skal det sies at det ble ikke fullt oppmøte, men jeg hadde da invitert nok mennesker i utgangspunktet. Det positive var at jeg kunne ta med meg pai-rester som niste neste dag, og med en så god pai skal jeg ikke klage på det. Oppskriften er for øvrig her. Den eneste modifiseringen som er gjort er å fjerne fennikelen, og legge til champignon. Det er nok den beste paien jeg har laget noen gang. La oss bare ikke prate om dessertpaien, den ble heller mislykket.

20160314_161225

20160314_194342.jpg

Dagen etter ble det fiskegrateng etter min mors oppskrift, en av livrettene mine fra barndommen. Helt ærlig har jeg nok oppdaget retter i senere tid som jeg liker bedre nå, men som barn var det virkelig et høydepunkt å få servert fiskegrateng. Det er fortsatt veldig godt, da. Ikke minst bringer det fram barndomsminner, og det er jo hyggelig. Fiskegrateng skal selvsagt lages fra bunnen av, jeg kunne nok aldri funnet på å kjøpe ferdig fiskegrateng fra frysedisken.

20160315_190528(2).jpg

20160315_190655.jpg

Nå er jeg snart på vei ut døren for dagens styrketrening. Det ble litt seinere enn planlagt, men det får heller være lov.

Ellers må jeg nesten nevne at jeg spiste kjøtt forrige fredag, ettersom jeg var på pizzakveld med jentene i linjeforeninga, og vi ble servert pizza med kjøtt på. Da jeg startet som pesketarianer hadde jeg klare retningslinjer for meg selv:

1: Du skal klare det i minst en måned
2: Hovedårsakene til å gjøre det er miljøet og helsa di, men også kyllingindustrien
3: Dersom du får servert kjøtt er det ok å spise det

Jeg hadde egentlig ikke planlagt å dra på denne pizzakvelden, og hadde derfor ikke gitt noen beskjed på forhånd. De hadde heldigvis nok mat til meg likevel, men ettersom jeg altså ikke hadde planlagt det en gang kan jeg trygt si at ingen ekstra kylling ble betalt for, og ingen ekstra skade på miljøet ble gjort for min skyld denne kvelden. Jeg fortsetter som pesketarianer i hvert fall, og det synes jeg er helt greit. Jeg prøver selvsagt så godt jeg kan å si fra på forhånd om mine mathensyn, men dette ble litt spontant.

Woop.

Leave a comment